min lesetid

Kjører du lovlig med tilhenger?

I de siste årene er det solgt mye elbiler i Norge og mange av disse har høy egenvekt og kan i tillegg trekke relativt tung tilhenger. Da blir fort vektbegrensningen for klasse B overskredet og man må over på B96 eller BE førerkort for å utnytte bilens tilhengerkapasitet.

I mange tilfeller er boten for å kjøre ulovlig større enn kostnaden med selve førerkortet. Ifølge daglig leder ved Falk Trafikkskole AS, Magne Falk, trenger det ikke ta lang tid, og er heller ikke vanskelig å få førerkortet - Jeg mistenker at mange ikke har tenkt over de strafferettslige konsekvensene utover bøter, når et uhell i verste fall kan ende med alvorlig personskade.

Den obligatoriske opplæringen består av 5 kjøretimer med henger, og 2 timer med lastsikringskurs. Dersom man har mulighet og har endel erfaring, kan man ofte ta all opplæring på en dag.

For å være sikker på at du ikke kjører ulovlig, må du sette deg inn i regelverket. Bilens tillatte tilhengervekt står i vognkortet. Blir du stoppet for å ha for tung tilhenger eller et førerkort som ikke dekker hengeren vil du få en saftig bot som koster langt mer enn førerkortet, og får heller ikke kjøre videre med lasten.

Er man usikker oppfordrer vi til å sjekke hva du har lov til å trekke ved å gå inn på tilhengerkalkulatoren på Statens vegvesen sin hjemmeside eller laste ned appen: bil og henger

Hele BE-sertifikatet på henger kan tas på to dager, inkludert førerprøven

Er man fleksibel, og har litt erfaring klarer man seg med totalt to dager. Dersom en ikke har kjørt noe særlig før vil det noen ganger være behov for ekstra kjøretimer, hovedsakelig for å øve på rygging, da det er dette folk flest opplever som mest vanskelig. Førerprøven kan avlegges tidligst tre dager etter man har gjennomført all obligatorisk opplæring.

Magne Falk under et lastesikringskurs hos Falk Trafikkskole

Er det vanskelig å ta hengerlappen?

Nei, nesten alle består på første forsøk

I opplæringen fokuseres det på rygging, både rett bakover og sving til høyre og venstre. I tillegg er det lagt vekt på god planlegging for å unngå unødig stans eller for brå nedbremsinger. Du skal mestre at kjøretøyet ditt er en god del lengere enn du er vant til og kanskje i tillegg bredere, så plassering er også et viktig tema. Den daglige sjekken av tilhengeren blir grundig gjennomgått flere ganger da dette er en viktig del av førerprøven og ikke minst viktig for din egen og dine medtrafikanters sikkerhet.

Jeg har noen ganger hørt at folk ikke tør ta førerprøven på klasse BE da de frykter sensor på prøven kan ta fra dem B førerkortet også ved stryk…

Det skjer ikke, ler Falk.